marți, 3 februarie 2009

Yachting

Da, in imagine sunt eu. Acum 27 de ani. In primul sau in al doilea an de yachting. Probabil in primul. Aveam 8 ani. Si pentru urmatorii 8 ani aveam sa practic acest sport. La Electrica Bucuresti. Clubul tinea de IDEB si era sponsorizat de sindicatul intreprinderii. Da, mai exista si acum clubul, se gaseste in parcul Herastrau. Cand am inceput eu, era antrenor principal Nea Vali Zaganescu. Tata lucra la IDEB. S-a intalnit intr-o zi cu Nea Vali si Nea Vali i-a zis: "Adu-l la mine la club si facem om din el". Cred ca a avut dreptate. Am iesit om, nu maimuta :). Nea Naum era antrenor secund. Dupa 1 an, Nea Vali a plecat. Cred ca in Suedia. A ramas antrenor principal Nea Naum. Zis si Nea Naumica. Si acum tot el se ocupa de club.
Mergeam vara in cantonament la mare. La inceput cam o luna stateam acolo. Antrenamente si apoi Campionatul national. Eu am participat 5 ani la Optimist (vezi foto), 2 ani la OK si un an la Finn (pe mare). Nu, nu am avut cine stie ce rezultate. Am fost un sportiv mediu. Nici ultimul, nici primul. Pe la mijloc, asa. Cred ca pentru ca nu am fost niciodata foarte atras de acest sport. Eu vroiam masini. Asta a iesit. In loc de motoare - vant. Tot curse sunt si astea.
Imi amintesc ca mergeam mult mai bine pe vant tare. Desi recunosc ca imi era frica. Poate tocmai din aceasta cauza. Cine stie...
Nea Naum ne tragea de ciuf (de perciuni) cand greseam. Asa ca am inceput sa ma tund foarte scurt. Apoi a inceput sa ne dea sa scriem ce greseam. "Bai golanule, iti dau una de-ti cade capul jos. Scrie de 500 de ori." Invariabil ajungeam sa scriem "Sunt atent". Era cel mai scurt. Evident, cand dadeam pagina mai sarea numerotarea :). Metoda mergea. Stateam in camera la hotel si scriam in loc sa bananaim pe afara. Si daca nu aveam noi de scris, aveau ceilalti. Asa ca oricum nu puteam face nimic.
Oricum, dupa 8 ani de yachting am 3 poze pe apa. Acestea. Pe vremea aia nu erau aparate foto digitale si alte chestii din astea. Filmele color erau ORWO (parca) si erau destul de scumpe. Si greu de gasit. Calitatea pozelor nu e cine stie ce pentru ca sunt vechi. Si din pacate s-au decolorat in timp.
In poze se vede si prova zodiacului lui Nea Naum. Doamne cat am carat la zodiacul asta. Mi se parea infernal de greu.
Asa cum v-am zis, vara mergeam la mare. Antrenamentele si campionatul la clasa Optimist se tineau pe Siutghiol. Barcile erau gazduite la clubul sora Electrica Constanta. Acolo era marangoz Nenea Iacob. Nenea Iacob era cel mai tare constructor de barci din Romania. Facea de la Optimisti (toate barcile celor de la Electrica Constanta erau facute de el si mergeau excelent) la yachturi de mari dimensiuni. Nu stiu pe unde mai e. Am auzit ca a plecat din tara si ca facea barci pe afara. Normal. Sper ca a facut avere din asta pentru ca era foarte bun. Barcile facute de el erau un fel de Mercedes al barcilor. Cam o data la 2 ani o barca facuta de el castiga campionatul. Si era greu. Pe vremea aia, la Optimist alergau 60-70 de concurenti. Pai numai de la noi de la club eram 6. Imi amintesc de Sorin, Costel, Fred, Cristi, Alu (canibalu'). Si eu. Evident, nu mai stiu nimic de niciunul. Ba da. Stiu de Fred. Atat.
Vela 13 a fost cea care mi-a purtat cel mai mult noroc (de fapt cu care m-am impacat eu cel mai bine). De atunci cred ca 13 imi poarta noroc.
Cam atat pentru moment. Poate va mai scriu alta data.

25 de comentarii:

Iulia Negoescu spunea...

Buna, am fost si eu la Naumik dar ceva mai tarziu. M-am aucat in 94'. Mai fac si acum yachting dar la alt club. Naumik este in continuare antrenor, si trage copiii de perciuni in timp ce le spune tu-tzi-soarele-ma-tii de bandit!" "nu cu mine ma-baiete! nu cu mine! cu ma-ta cu tac-tu - dar nu cu mine!" M-a distrat textul tau pentru ca am trait si eu fazele astea. Numai bine, Iulia

istan spunea...

Buna Iulia si bine ai venit pe aici. La ce club mai faci acum yachting si pe ce te dai acum? pe vremea cand faceam eu yachting nu era permis accesul fetelor, din pacate :). cati ani ai facut la electrica? eu m-am lasat in '91. banuiesc ca ai fost si in cantonamente cu el nu? tot asa va dadea de scris?

Iulia Negoescu spunea...

Haha! Da ne dadea de scris de mii de ori. Cel mai mult a fost 10.000 (atunci am facut-o groasa - ne-am rasturnat unul pe altul in Herastrau - cu Optimistul si nu aveam veste pe noi! erau 40 de grade si nici un strop de vant) Toata clasa a scris ca sa ma ajute: "nu mai fac, nu mai fac, nu mai fac, nu mai fac. Am fost la Electrica din 94 pana in 98 cand m-am transferat la Sportul Studentesc - fostul CNU. Acum merg pe 470 si din cand in cand pe Laser. In cantonamente la Hotel Caraiman din Mamaia ai fost? Poate ii mai tzii minte pe Razvan si Dragos Pislaru, pe Cristi Daianu... ei mai fac si acum...

istan spunea...

Pai sigur ca ii cunosc pe Dragos si Razvan Paslaru si pe Cristi Daianu. Bravo lor ca mai continua si acum. La fel, bravo si tie. Visul meu a fost sa ma dau pe 420 sau 470, dar datorita staturii mele (eram mai inalt si mai solid decat media) m-am dat pe OK si Finn. Doamne ce mai trageam de Finn-ul ala. Eu am prins si pe mare campionat national, nu stiu daca acum se mai merge pe mare, stiu ca a fost o perioada cand nu se mai tineau pe mare...
Aveam 16 ani, 65 kg si mergeam cu finn-ul pe mare. Cu vesta de 15kg care imi rupea spatele. parodia este ca mergeam mai bine pe vant tare (fara sa ma pot bate cu Razvan Paslaru de ex) decat pe vant slab, in ciuda greutatii.
He, ce vremuri...
La cantonamente la Caraiman nu am fost, eu am fost la Dunarea in Mamaia, la ala din Constanta care a fost demolat (cred ca se chema Turist) sau ceva de genul asta. Imi amintesc ca la Turist ne furau banii din camera...
Am vrut odata sa ma dau cu sotia pe un 470 in Herastrau la nea Naumica, dar nu a vrut sa mi-l dea, a fost o senzatie tare naspa. M-am suparat si nu am mai trecut pe la el... Nici macar nu era o zi cu cine stie ce vant...
Oricum, naspa senzatia...
Ma intereseaza daca la voi acolo la CNU aveti cumva un 470 sau 420 mai vechi pe care vreti sa-l vindeti, as vrea sa-l cumpar sa-mi plimb si eu copiii.
Multumesc ca mi-ai scris si te astept sa mai comentezi pe aici :).Si la alte topicuri, daca te prinde ceva...
Si multa bafta pe apa, daca trec prin Herastrau si va vad iesiti, ma opresc sa intreb de tine.

Iulia Negoescu spunea...

Nu stiu daca mai avem vreo barca mai veche. asta toamna cred ca am dat doua. O sa ma uit. In schimb in fiecare an organizam un concurs de catamarane la mare, pe mare, e mai mult de distractie decat un concurs in sine. Poti sa participi cu sotia :) Primul o sa fie la inceputul lui iunie - weekendul 5-7. Poti afla mai multe pe siteul: http://ycb.ro/
Barcile sunt puse la dispozitie de organizatori contra taxei de participare... poate sa se inscrie oricine. In functie de numarul inscrisilor se merge prin rotatie. Locul in care are loc toata chestia se numeste Marina Surf.(http://marinasurf.ro/)

istan spunea...

multumesc mult, o sa ma inscriu sigur. acum pe site-ul mentionat este inca postat formularul de inscriere de anul trecut. cred ca e mare distractie. Sper sa nu pierd inscrierea de anul acesta :).
multumesc mult inca o data.

andreea mihaela stan spunea...

Iulia: I love you! Nu stiu cine esti dar informatiile pe care ni le-ai dat ne/imi implinesc un vis ce statea la coada de multisor...! Tati a apucat doar o data sa imi arate ce poate, undeva in Turcia unde am gasit o barca cu vele, dar de atunci au trecut multi ani si "ceva" copii care inca nu stiu cat de frumoasa poate fi marea vazuta din fata vantului. In schimb, la nivel teoretic sunt foarte pregatita pentru a aprofunda ceasta experienta, (nu doar pentru ca am practicat sariturile in apa de performanta!) ci fiind plina de toate povestile lui Tati despre viata pe apa si felul in care iti vorbeste vantul. Alt tată, tatăl meu de data asta, deasemenea a visat o cariera de marinar.Iti multumesc mult pentru aceasta bucurie, sper sa ne vedem la Regatta!

Iulia Negoescu spunea...

:) Sa ne vedem la concurs atunci! Am descoperit blogul total intamplator. E mare pacat ca la noi yachtingul nu este o activitate mai populara dar asta e :)

Marius Calinescu spunea...

Si eu am facut yachting la electrica poate Iulia ma mai tine minte. Doamne ce dor imi este de sportul asta. Cine stie poate intro zi o sa reusesc sa ma reapuc sa ma mai traga putin Neaomica de perciuni. Iar despre Tati poate k isi mai aduce aminte de tata Florin Calinescu care a fost campion national la Finn. Poate o sa trec intrun weekend pe la Herastrau ca eu kiar sunt curion ce mai este pe acolo. Numai Bine.

istan spunea...

@Marius: Salut Marius, nu-mi aduc aminte de Florin, sorry. Acum, depinde mult si de perioada in care a facut el. asa cum am scris deja, eu m-am lasat in '91. poate ca l-am prins, dar eram prea mic si nu-mi aduc aminte numele, habar n-am. porecla, ceva? poate mi se aprinde un beculet...
oricum, bine ai venit pe aici si ma bucur ca mi-ai scris. poate ne dezvalui mai multe amanunte: in ce perioada ai facut, pe ce te-ai dat...

Calinescu Marius spunea...

el sa lasat prin 1982 iar eu mam apucat prin 1992 asa k era o mica mare diferenta.
Ma bucur sa mai gesesc persoane carora le face placere sa vorbeasca despre acst sport.
Eu m-am dat vreo 5 ani pe optimist si vreo 2-3 luni pe 470 fara rezultate notabile aproape de loc, dar ramane amintirea cantonamentelor la caraiman si aventurilor de pe Ghiol.

Darius spunea...

Care e varsta recomandabila pentru un copil care sa inceapa acest sport ?

istan spunea...

ce sa zic, eu am inceput la 8 ani. dar cred ca merge si un pic mai devreme.

Anonim spunea...

Hey..hey...eu sunt Alina, de la Electrica C-ta si-mi aduc aminte de cantonamentele de la Caraiman 2...nu-mi aduc aminte decat de Iulia...evident....si eu..ca si voi tanjesc dupa acele momente in care eram doar eu..optimistul..vela si o forta exterioara care ma determina sa castig...si sa castig.Ce mai vremuri, ce mai fiori!.Nea Iacob inca isi cultiva pasiunea si anume aceea de a construi cu manutele de aur acele "Mercedes-uri " de care vorbeai, barci clasice, din mahon,s-a reantors in C-ta, il puteti gasi, lucru ce cu siguranta l-ar bucura enorm..Va salut pe toti cei ce iubiti marea!!!

istan spunea...

Buna Alina,

Bine ai venit pe aici si te astept sa revii.
Da, iubim marea si yachting-ul. Acum mai mult decat atunci, cu siguranta.
Am vazut o barca facuta de Nea Iacob la o expozitie nautica, anul trecut in mai, si paradoxal, de cum am vazut-o am zis: "Barca asta e facuta de Nea Iacob". Si asa era. O barca din mahon, clasica, superba.
Alina, faci si acum yachting? Pe ce te dai?

Alina Lazar spunea...

Deocamdata nu ma dau...da ma voi da pe o barca facuta de Jacopo :-), tot din mahon...ceva asemanator cu ce ai vazut la boat show anul trecut in Baneasa, pe aceea afacut-o la Bucuresti la maestrul Mungescu, pe care il stii.Din pacate de cand am intrat la facultate nu am mai concurat dar a ramas un mare hobby si o mare pasiune.Am ganduri sa ma retrag de la Bucuresti inapoi, la Constanta, si acesta este unul din motive.Si eu am trecut pe la Sportul Studentesc in Herastrau, dar mi-a parut tare pustiu clubul..troacele de afara.etc...ne mai auzim.

istan spunea...

Dupa cum ai vazut probabil pe aici, eu mi-am luat un catamaran Happy Cat Racing de la barciinbagaje.ro si de care sunt extrem de incantat. Totusi, recunosc ca nu se compara cu o barca facuta de Nea Iacob. Asa ca felicitari daca reusesti sa-ti achizitionezi o barca facuta de el.
In competitii nu mai intentionezi sa te intorci? Pe mine m-a batut un gand dar am renuntat din comoditate si lipsa de timp. Raman la nivel de hobby, e suficient pentru moment.
Te mai astept pe aici Alina.
Bafta!

Iulia Negoescu spunea...

Alina???? Foarte tareeee - n-am mai auzit nimik de tine cam de atunci de cand se faceau cantonamente la Caraiman!!!
La Liviu la club e oarecum parasit din cauza proceselor pentru recuperarea bazei. Nu stiu daca stiti povestea dar pe scurt firma Domino 94 mai exact Bartolomeu Finis plus un grup format din Dorin Cocoş – Adrian Petrache- Alexandru Bittner au cumparat 6,2 hetare din Parcul Herastrau pe 1,4 milioane de euro - adik pe nimik. Asta in anul 2003 cand pretzul era foarte sus. Ei au alte planuri pentru terenul pe care se afla terenuri de tenis, baze sportive (inclusiv clubul nostru) drept urmare ne judecam cu ei de atunci pana in prezent. Evident ca armele nu sunt egale - iar Primaria Bucuresti desi urmeaza sa primeasca inapoi aceste hectare nu se implica in nici un fel... dar asta e. Speram sa nu ne treim cu barcile-n strada.

istan spunea...

Buna Iulia,

Pe bune? Nu stiam ca ai voie sa cumperi terenuri in parc! Parcurile sunt protejate prin lege din cate stiu eu, dar ce naiba, suntem in Romania,aici se poate orice.

Nu te mira ca primaria nu se baga, conducerea ei face parte din acelasi clan.

Ma bucur totusi ca am reusit sa aduc impreuna mai multa lume din yachtingul romanesc.

De fapt, Iulia, ca sa fiu sincer, numele tau la comentarii aduce mai mult trafic decat articolul meu :).

Va mai astept pe aici.

Iulia Negoescu spunea...

E mai complicat - Ministerul Tineretului si Sportului a donat terenul BTT-ului 1n 1999 (Ministru era Crin Antonescu). BTT = Biroul de Turism si Tranzactii. BTT s-a asociat cu Domino 94 vanzandu-i terenul. Mega- tun iobiliar! Liviu se lupta cu morile de vant - el reprezentand Clubul Sportul Studentesc care este potential chirias al bazei sportive. El trebuie sa demonstreze ca terenul este DOMENIU PUBLIC. Nu are suportul nici al clubului nici al primarii. Trecerea din proprietatea statului in proprietate privata este abuziva dar se pare ca legea romaneasca prefera sa taraganze raspunsul. Banii investiti in avocati si procese puteau sa constituie un start pentru modernizarea bazei sportive, achizitionarea de echipament etc.

Puiu spunea...

Imi pare rau sa aud ce se petrece cu baza CNU dar asta se intampla cand
interesele se bat cap in cap cu pasiunea. Eu am pierdut legatura cu sportul asta care mi-a placut si care mi-a daruit multe clipe placute.
Din pacate, faptul ca nu existau conditii m-au facut sa ma las. Provenind insa dintr-o familie cu oarecare istorie in sportul asta promit ca o sa-mi duc baietelul la "lac" cand va creste. Pentru tine Iulia, numai bine si poate ne-om vedea pe mal tzipand dupa copilasi:
- Strange si urcaaaaa!
Stima.

Badoi Andrei spunea...

Ce de lume cunoscuta pe aici.....si eu am practicat sportul asta...poate Iulia si Alina ma mai tin minte. Andrei Badoi imi zice....sau cum mi se spunea atunci: ( IaGhici). Ce porecla tampita,nu mi-a placut niciodata dar mi-a pus-o (porecla) Leo,baiatul lui nea Iacob. Anyway....ce mai e pe la Electrica Constanta....mai e cineva din garda veche? exceptandu-l pe Laurentiu

Iulia Negoescu spunea...

Ce faci Iaghici? Ok inteleg k acum esti Andrei si-atat. :) de la voi de la club mai merg pe barci mari Rockerul, Andreas si Grase. Anul asta nu s-au dat dar pana acum mergeau pe barca lui Copos. In rest mai sunt dar mai mici... Alina (Lazar) a aparut anul asta la Campionatul Mondial de FD care s-a tinut la Constanta. Mi-a facut mare placere s-o revad. Bogdan Mortuletul si cu sor-sa, Magda - se mai dau la Laser... Laur cu Cretzul au in continuare grija de optimisti... Cam asta e...tu ce mai faci?

Badoi Andrei spunea...

Ce sa mai fac...m-am casatorit anul trecut,muncesc cu drag si spor si cam atat...in rest plictiseala.M-am gandit sa mai trec pe la club,poate ma mai dadeam si eu cu ceva ca yachting-ul nu se uita si doar am fost si eu campion la Optimist de cateva ori.Tu ce mai faci?Te-ai maritat?Ai copii?

istan spunea...

Vad aici o gramada de oameni nostalgici dupa acest sport. Dintre care, cu exceptia Iuliei, nu cred ca mai practica cineva. Sper ca realizati ca nu exista practic nici o bariera pentru voi, cei care iubiti acest sport. Nu exista nici un motiv pentru care sa nu reincepeti sa practicati yachting-ul. Si nu vorbesc de performanta, desi nici asta nu ar fi asa dificil. Si eu am trait cu ideea ca yachting-ul este un sport scump si ca nu mai e pentru mine. Dar credeti-ma, barcile mici cu vele (dinghy) se gasesc (in tara sau afara, noi sau second hand) si sunt accesibile. Da, este corect, noi nu avem cluburi unde sa tinem aceste barci, nu exista suficiente marine, etc. Dar sunt barci pe care le puteti tine in garaj sau chiar in casa. Eu, din lipsa de spatiu, am ales acest catamaran gonflabil (detalii gasiti pe blog) pe care il tin in birou. Nu este o barca pentru performanta, dar este excelenta pentru familie si pentru a-mi satisface dorinta de a naviga. Dar sunt si alte solutii. Trebuie doar sa va apucati si sa va documentati pe internet. Succes deci! Va stau la dispozitie daca aveti nevoie de ajutor cu documentarea.